Binnen levend rollenspel is de laatste tijd een mooie ontwikkeling gaande over veiligheid in het spel- en afstemtechnieken om de grenzen van jezelf aan te geven en te respecteren dat deze bij een ander anders zijn.

Een aantal uitgangspunten zijn hierin belangrijk:
1. De persoon achter het personage is belangrijker dan het LARP spelletje: het welzijn van jou als deelnemer is belangrijker dan welke scene of plot dan ook.
2. Wanneer iemand niet wil deelnemen aan een bepaalde scene of aangeeft niet OK te zijn, hoeft diegene niet aan jou uit te leggen waarom. Hun grenzen hebben niets te maken met jou, dus neem het niet persoonlijk op.
3. Een heftige scène heeft afstemming nodig. Grenzen van mensen kunnen veranderen tijdens een LARP, onderhandel dus over waar grenzen liggen tot je op hetzelfde spoor zit, voordat je doorgaat met een scène.

Wij zijn voorstander van opt in en opt-out: een deelnemer kan zelf beslissen over wel (opt-in) of niet (opt-out) meedoen aan een scene. Belangrijk hierbij is dat de deelnemer op elk moment uit een situatie of het spel kan lopen, fysiek uit de ruimte moet kunnen, zonder gezichtsverlies voor de deelnemer en zonder gezichtsverlies voor het personage.

Look-down procedure:
Wordt gebruikt als self-care en kalibratie instrument wanneer een deelnemer zich realiseert dat een scène of onderwerp een trigger is of tegen het gevoel ingaat. Door het gebruik van de look-down procedure geeft een deelnemer niet aan dat er hulp nodig is. De deelnemer maakt het besluit om aan deze scene niet mee te doen (opt-out) om welke reden dan ook. Geen verklaring wordt gevraagd of gegeven, andere deelnemers moeten het vertrek van deze deelnemer accepteren.
● deelnemer doet hand voor de ogen, houdt hoofd naar beneden en gaat weg uit de situatie. Hiermee geeft de deelnemer ook aan, ik ben OK, maar wil hier liever niet aan deelnemen, speel gerust door.
● De andere deelnemers spelen gewoon door, geen vervolg nodig.
Instructie vooraf aan deelnemers: wanneer je iemand met de hand voor de ogen ziet, negeer deze dan.
Belangrijke overweging: Wanneer andere deelnemers/spelleiding het idee krijgen dat een deelnemer look-down gebruikt om gevolgen voor acties te ontlopen (bv straf voor diefstal), wordt dit aan spelleiding doorgegeven. Dit zodat deelnemers dit niet onderling hoeven op te lossen en er evt een andere oplossing wordt aangedragen (bv er wordt door spelleiding in overleg met betreffende deelnemer vertelt hoe het personage gestraft is).

OK- Check-In Procedure:
Deze procedure is bedoeld om tijdens het spel te checken of de deelnemer zich buitenspels OK voelt over de scene. Dit om tussen de twee deelnemers af te stemmen of het spel door kan gaan of aangepast dient te worden, rekening houdend met elkaars grenzen.

Actief uitvragen: OK Check
Deelnemer 1 maakt het OK gebaar naar een andere deelnemer en maakt oogcontact: met de duim en wijsvinger wordt een o gemaakt en de andere drie vingers zijn gestrekt naar boven. Dit gebaar betekent: ben je ok?

Antwoorden
Deelnemer 2 antwoordt dit signaal met een van drie handgebaren (er is voor gekozen om niet te praten om het spel zo min mogelijk te onderbreken):
a. Duim omhoog (OK): het gaat goed, ga vooral door.
b. Platte hand omhoog, duim tegen je borstbeen (grens): Ik wil doorspelen, maar je zit nu op mijn grens. Neem alsjeblieft wat gas terug.
c. Duim omlaag (niet OK)/Platte hand bij buik, palm naar beneden en de hand heen en weer bewegen (gebaar van twijfel): Er is over mijn grens heen gegaan (duim omlaag)/Ik weet niet zeker hoe ik me voel (platte hand).

Proactief duimen omhoog/omlaag
Een deelnemer kan tijdens een scene proactief een handgebaar maken (zonder dat daarom gevraagd wordt door de ander):
A. 2 duimen omhoog: om aan te geven dat je het spel leuk vindt en dat de ander er een schepje boven op mag doen/mag escaleren.
B. 2 duimen omlaag: ik voel me niet ok, er is over mijn grens gegaan. De deelnemers om wie het gaat leggen het spel even stil en kijken samen naar wat de deelnemer die niet OK of twijfel aangaf nodig heeft. Bij voorkeur gaat de betreffende deelnemer naar de OC-ruimte en/of schakelt vrienden in.

Zoals je hebt kunnen lezen hanteert Charm meerdere opties om op eigen initiatief te kunnen checken hoe het met een ander gaat of om dit zelf actief aan te kunnen geven.
Ook zal het duidelijk zijn dat wij geen actieve voorcheck hanteren, maar vooral checks tijdens het spel.
Wij gaan ervan uit dat de deelnemers aan onze evenementen deze vormen van checken zelf  kunnen en zullen benutten als zij dit nodig achten.