Alle LARP-wapens (zwaarden, bogen, werpwapens, pijlen, schilden, maar ook harnassen) die op een evenement gebruikt worden, dienen veilig te zijn. Is jouw wapen niet veilig genoeg, dan moet deze ter plaatse degelijk gerepareerd worden of uit het spel worden verwijderd.

Om teleurstellingen te voorkomen volgen hieronder de meest gebruikelijke regels die aan LARP-wapens worden gesteld.

Slagwapens

  • Er mogen NERGENS, behalve in het handvat, harde vlakken of stukken voelbaar zijn.
  • Het schuimrubber moet VAST zitten aan de kern (deze mogen niet draaibaar zijn t.o.v. elkaar).
  • Het handvat moet vast zitten.
  • De kern mag nergens uit het wapen steken. Bij de punt van een zwaard, net na de kern, wil het schuimrubber nog wel eens scheuren. De punt wordt dan alleen nog maar door latex vastgehouden.
  • Er mag niet te veel speling in het wapen zitten: het zogenaamde zwiepen (vooral niet bij langere wapens).
  • Steekwapens zijn niet toegestaan (d.w.z. je mag nooit steken). Ook niet met speciaal hiervoor gemaakte wapens.
  • Wapens die ‘grote’ hoeveelheden water op kunnen zuigen dienen waterdicht (gelatexed) te zijn.
  • Wapens met kettingen (zoals ‘morningstar’) of die uit meerdere stukken bestaan (zoals ‘nunchaku’) zijn niet toegestaan.
  • Wapens met een handvat aan maar één uiteinde mogen niet langer zijn dan 150 cm, wapens die ook in het midden vastgehouden mogen worden mogen maximaal 215 cm meten.
  • Wapens mogen niet ’te zwaar’ zijn.

Pantsers
Kleding en alle andere dingen waarop geslagen gaat worden moeten vrij zijn van scherpe punten en grote harde uitstekende delen. Dat houdt dus in: geen lange puntige studs, onafgewerkte metalen randen en dergelijke. Dit ter bescherming van de LARP wapens en natuurlijk jezelf.

Schilden
Schilden mogen geen scherpe randen of hoeken hebben en dienen een zachte rand te hebben.
Materiaal dat gebruikt wordt mag, met name voor draagbanden, niet uitsteken aan de achterkant en dient aan de buitenkant afgerond te zijn. Schilden mogen niet als wapens gebruikt worden en dienen derhalve bij het lichaam gehouden te worden. Schilden mogen ook niet als ‘stormram’ gebruikt worden. (het is als speler niet echt fijn om door een aanstormende speler omver te worden gelopen met een hard schild). Met de vaardigheid schilden mag je een schild van maximaal 75 x 150 cm gebruiken. Schilden met een groter formaat zullen worden afgekeurd.

Stokken
(Magiër)Staffen, banierstokken en dergelijke hoeven niet persé van latex gemaakt te zijn als zij maar geen scherpe punten, haken e.d. hebben. Zij mogen dan alleen nooit gebruikt worden om mee te slaan of om slagen mee af te weren. Als ze hoger zijn dan 2 mtr moeten ze een zachte buitenkant hebben en niet te zwaar zijn.

Steekwapens
Steekwapens mogen niet worden gebruikt. D.w.z. een wapen zoals een steekspeer mag wel worden gebruikt, alleen mag er NIET mee worden gestoken. Dit om te voorkomen dat minder ervaren spelers met niet-steekwapens het voorbeeld volgen en toch gaan steken.

Werpwapens
Werpwapens mogen geen kern hebben, of uitstekende punten. De vormgrootte van een pannenkoek (denk aan Xena’s Chakram) is ook niet toegestaan. Deze kunnen namelijk gaan zweven op de lucht. Zij kunnen ineens omhoog vliegen en iemand in de keel raken. Bovendien moeten werpwapens groter zijn dan de oogkas, zodat er niemand een verwonding aan het oog oploopt.

Kruisbogen en bogen
Het is mogelijk om op ons evenement een boog te gebruiken. Het is verstandig om van tevoren een e-mail te sturen dat je dat van plan bent, zodat wij een boogmeester kunnen benaderen. Boogschieten is een kunst en niet iedereen zal dit veilig kunnen. Wij proberen op elk evenement een boogmeester aanwezig te laten zijn. Deze zal aan het begin van het evenement de boog en pijlen keuren, een boogschiet test afnemen en de regels van het veilig schieten doornemen. Wanneer je deze test goed doorstaan hebt, krijg je ons boogschiet certificaat. Wanneer er getwijfeld wordt over het al dan niet veilig schieten wordt geen certificaat afgegeven.

De regels in een notendop: Bogen tot 30 pond zijn toegestaan. Niet schieten in schemering of duisternis, niet schieten binnen 7 meter afstand.

Pijlen
De pijlen waarvan bij aankoop vrijwel zeker is dat zij zullen voldoen aan deze eisen zijn die van Arrowcaster en Schatzkammer. Voor andere pijlen (en zeker zelfgemaakte) moet je er rekening mee houden dat één pijl doorgesneden moet worden om te controleren of de constructie in de pijlkop veilig is. Na het schieten van elke pijl dient deze gecontroleerd te worden op schade aan de pijlschacht, veren en/of kop. Het zou jammer zijn wanneer er echt iemand doorboord wordt!

wapens